پاییز تلخ: مرگ سه دانش‌آموز؛ سکته، تنبیه و تحقیر عامل فاجعه

آغاز فصل پاییز با وقوع سه حادثه تلخ برای دانش‌آموزان، جامعه را در شوک فرو برد. این حوادث که منجر به مرگ سه دانش‌آموز شد، ریشه در عواملی چون سکته، تنبیه و ترس‌های ناشی از تحقیر در محیط خانواده و مدرسه دارد. علیرضا مرادی، روان‌شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، در تحلیلی عمیق به بررسی ابعاد این فجایع پرداخته است.

مرادی با اشاره به حادثه دانش‌آموز شیرازی، بر لزوم بررسی همزمان نقش خانواده و مدرسه تأکید کرد و گفت: «باید دید در آن خانواده چه اتفاقی افتاده و چه مشکلاتی وجود داشته که این بچه دچار چنین ترس شدیدی شده است. قاعدتاً مشکلات اقتصادی و روابط عاطفی نیز در این میان نقش داشته‌اند.» وی افزود که نادیده‌گرفتن نقش‌های صحیح توسط والدین و معلمان می‌تواند وضعیت را به جایی برساند که دانش‌آموزی دست به خودکشی بزند.

این روان‌شناس همچنین به تأثیر اوضاع اقتصادی و سیاسی جامعه بر خانواده‌ها اشاره کرد و بیان داشت: «ممکن است به‌واسطه‌ اوضاع و احوال اقتصادی و سیاسی جامعه، برخی خانواده‌ها دچار آسیب شده باشند و پدر و مادر نتوانند وظیفه‌ خود را درست انجام دهند و فشار را به شکل‌های مختلف بر اعضای خانواده و کودک بیاورند.» وی کالبدشکافی دقیق اتفاقات درون خانواده را برای درک چرایی این فجعات ضروری دانست.

مرادی در ادامه به نقش مدرسه نیز پرداخت و گفت: «مدرسه نیز مؤثر است؛ یعنی اینکه چگونه پیام را انتقال می‌دهد و چگونه رابطه برقرار می‌کند. اگر مسئولان مدرسه کمی پختگی لازم را داشته باشند، قاعدتاً این موارد را باید تشخیص دهند و بفهمند و بی‌گدار تصمیم نگیرند تا منجر به فاجعه‌ای از این دست نشود.» وی معتقد است در این حوادث، نقش مدرسه به‌خوبی ایفا نشده و تصمیم‌گیری‌های شتاب‌زده پس از اشتباه دانش‌آموز، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، دور شدن مدارس از حس مسئولیت‌پذیری و تعریف تربیت به‌عنوان وظیفه‌ای شاخص را از مشکلات موجود دانست و اشاره کرد که مشکلات معلمان و نگاه جامعه به آن‌ها نیز در این امر دخیل است. وی در نهایت تأکید کرد که معلمان و اولیای مدرسه در این قضیه می‌توانستند نقش بهتری ایفا کنند تا کار به این‌جا نکشد. احتمالاً این دانش‌آموز ترسی نیز در داخل مدرسه داشته و نمی‌توانسته بگوید در خانواده‌اش چه گذشته و خانواده نیز قاعدتاً مسئول است که متأسفانه نتوانسته‌اند وظیفه‌ی خود را ایفا کنند و دچار غفلت شده‌اند.

مرادی یکی از مشکلات اساسی را تحقیر کودکان و نادیده‌گرفتن آن‌ها به‌عنوان هویت‌های مستقل برشمرد و گفت: «تحقیقات نشان داده بچه‌هایی که در خانه سرزنش می‌شوند یا والدین نسبت به آن‌ها غفلت می‌ورزند، آمادگی دارند که در سنین بالاتر اختلالات شدید روان‌شناختی و شخصیتی پیدا کنند.»

منبع: khabaronline_ir