پایان کار بانک آینده؛ تکلیف سپرده‌گذاران، سهامداران و کارکنان روشن شد

بانک آینده که به عنوان ناترازترین بانک در شبکه بانکی کشور شناخته می‌شد، منحل شد. این انحلال، ۴۲ درصد از ناترازی کل نظام بانکی را برطرف کرده است. بانک آینده در اوایل دهه ۹۰ با سرمایه اولیه ۱۶۰۰ میلیارد تومان و ادغام یک بانک و دو موسسه اعتباری تاسیس شد و در مقطعی توانست با ارائه سودهای بالاتر از شبکه بانکی، ۸ درصد از سپرده‌های کل کشور را جذب کند.

عدم تبعیت این بانک از مقررات بانکداری، منجر به پرداخت سودهای بالاتر از نرخ مصوب به سپرده‌گذاران و همچنین پرداخت ۹۰ درصد منابع به شرکت‌ها، موسسات و افراد مورد نظر بانک شد که عملاً این تسهیلات به تسهیلات غیرجاری تبدیل شدند.

ناترازی ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی بانک آینده، که حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان آن از محل برداشت از بانک مرکزی بود، تأثیر قابل توجهی بر افزایش نقدینگی و تورم داشت. این وضعیت، سران قوا را به سمت انحلال این بانک سوق داد.

بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۹۹ درصد سپرده‌گذاران بانک آینده، در بانک ملی ایران نیز حساب دارند. این همپوشانی مشتریان، باعث شد تا پس از انتشار زمزمه‌های انحلال، شاهد خروج گسترده نقدینگی از بانک نباشیم. سپرده‌های بانک آینده پیش از انحلال ۲۶۵ هزار میلیارد تومان بود که اکنون به حدود ۲۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده و بخش عمده آن از شبکه بانکی خارج نشده و در سایر بانک‌ها سپرده‌گذاری شده است.

بانک مرکزی تأکید کرده است که سپرده‌های مردم تا زمان سررسید، با نرخ سودی که بانک آینده پرداخت می‌کرد، ادامه خواهد یافت. پس از سررسید (حداکثر یکساله)، سپرده‌گذار می‌تواند نسبت به تمدید سپرده خود طبق مقررات بانک ملی اقدام کند یا خیر.

در خصوص انتقال ناترازی بانک آینده به بانک ملی، طبق قانون جدید بانک مرکزی که از سال ۱۴۰۲ اجرایی شده است، بانک ملی مسئولیت رسیدگی به امور سپرده‌گذاران، مشتریان و کارکنان بانک آینده را بر عهده دارد. تمامی اموال و بدهی‌های بانک آینده برای تعیین تکلیف به صندوق ضمانت سپرده‌ها محول شده است.

منبع: irna_1313