جامعه شناس: چرا لوازم التحریر خارجی در بازار ایران محبوبند؟
دکتر مصطفی آب روشن، جامعهشناس و آسیبشناس اجتماعی، در گفتوگو با ایرنا به بررسی دلایل محبوبیت کاراکترهای خارجی مانند «لبوبو» و «کرومی» در بازار لوازمالتحریر ایران پرداخت. وی با اشاره به گسترش اینترنت و رسانههای اجتماعی، دسترسی آسان به فرهنگهای مختلف را عامل مهمی در این زمینه دانست و افزود: کاراکترهای خارجی به نوعی نمایانگر یک فرهنگ جهانی هستند که توانستهاند جذابیت خاصی برای نسل جدید پیدا کنند.
آب روشن جذابیت کاراکترهای فانتزی را نشاندهنده تمایل نسل جدید به تجربههای جدید، فرار از واقعیت و ایجاد ارتباطات اجتماعی دانست و تاکید کرد که این موضوع میتواند پیامدهای مثبت و منفی در سطح فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. وی برای تقویت جایگاه شخصیتهای ایرانی در میان نسل جدید، بر نیاز به تولید محتوای باکیفیت، تبلیغات مؤثر و ایجاد ارتباط قویتر با نیازها و خواستههای نوجوانان تاکید کرد.
این جامعهشناس نقش خانواده و مدرسه را در شکلدهی به نگرشها و رفتارهای فرهنگی کودکان بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر سیستم آموزشی به ترویج فرهنگ و تاریخ ایران بپردازد و والدین نیز به اهمیت این موضوع آگاه باشند، کودکان میتوانند نسبت به هویت فرهنگی خود احساس تعلق بیشتری داشته باشند.
📌 منبع: [یاردانقلی نیوز](https://t.me/yardangoli_news)